The Pacific


Nu har vi sett de två första delarna (de som har visats hittills) av The Pacific, en ny mini-serie från HBO om Andra världskriget. Serien är producerad av samma personer (Tom Hanks m.fl.) som låg bakom Band of Brothers, och The Pacific är också utsedd till någon slags fortsättning eller alternativ till just Band of Brothers. Skillnaden är att vi får följa marinsoldater i Stilla Havet istället för fallskärmsjägare i Europa.

Jag är en riktig Andra världskriget-nörd och är i regel fascinerad av det mesta som har med den tiden att göra. Dessvärre måste jag säga att The Pacific än så länge är hyfsat oinspirerande. Det finns inte alls samma känsla som i B.O.B., inte för miljön, inte för personerna och inte ens för händelserna i sig. Än så länge går det mest ut på att amerikanerna och japsanerna mejar ner varandra, nattetid dessutom så att det är rätt svårt att se vad som händer. Visst, det var ju det som hände, men tyvärr så gör det handlingen helt onyanserad. Hoppas verkligen att de följande avsnitten är bättre.

Kommentarer
Postat av: Simon

Jag är tveksam till den serien. Kan den vända och bli lika otroligt bra som BoB? Kanske inte, men den kan ju iaf bli väldigt mycket bättre. Jag menar Letters from Iwo Jima var ju jättebra och jag gillade Thin Red Line (även om många anser den seg). Så det går ju att göra bra grejer i den miljön...

2010-03-30 @ 00:15:54
Postat av: Stefan

Du vore inte intresserad av att blogga om serien på ThePacific.se?

2010-05-03 @ 13:57:35
URL: http://omtvserier.se/tvserie/pacific/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0