The Lovely Bones

Jag har varit lite dålig på filmtips den senaste tiden, vilket beror på att jag har haft så mycket att göra att jag knappt har sett på film. Men jag tänkte skriva om en film som vi såg för ett par veckor sedan, nämligen The Lovely Bones. Filmen är baserad på boken av Alice Sebold (Flickan från ovan på svenska) och är regisserad av Peter Jackson. Jag kan med full övertygelse säga att det här är det mest obehagliga film jag har sett på länge. Jag är en riktig mes när det kommer till thrillers och försöker undvika att se såna filmer över huvud taget, men den här kunde jag bara inte låta bli.

Händelserna i The Lovely Bones utspelar sig på 70-talet i Pennsylvania, och berättas av Susie Salmon. Susie är 14 år gammal då hon blir mördad. Efter mordet fastnar hon i världen mellan de levande och himlen, och kan inte gå vidare förrän hennes död hämnats. Samtidigt försöker hennes pappa (Mark Wahlberg) och syster göra allt vad de kan för att hitta Susies mördare.

Som ni förstår, ingen vidare mysfilm, speciellt inte för mig som var skräckslagen under halva filmen. Samtidigt är den sjukt bra gjord, snygg och skådespeleriet är top notch. Susie spelas klockrent av Saoirse Ronan som blev Oscarsnominerad för rollen som unga Briony i Atonement. Men som sagt, det här är definitivt ingen film för känsliga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0