The kids are... weird


Tänkte att jag skulle bjuda på två referensanekdoter från den gångna veckan. Tema: Udda barn.

Udda barn nummer 1: Pojke i 7-årsåldern. Vill ha läskiga böcker som är lättlästa. Okej, säger jag och går med till hyllan och börjar plocka fram alternativ. Det ska vara färgbilder i böckerna. Hmm där blev det lite svårare, men jag letar vidare och visar några exempel. Pojken bläddrar skeptiskt igenom böckerna. Bilderna ska föreställa blod. I färg. Jag förklarar att det inte verkar finnas, men hittar ett par böcker som har bilder på blod, fast de är i svartvitt. "Var är blodet?" säger pojken. "Där" säger jag och pekar. "Det där ser ju bara ut som en svart fläck!" Mission: Failed.

Udda barn nummer 2:
Pojke i 9-10-årsåldern. Ska hämta en reservation av Häxan och lejonet men är också intresserad av filmer och frågar efter filmer som just nu går på bio. Jag hänvisar till filmhyllan men påpekar också att en del filmer är från 15 år och dem kan han inte låna. Pojken går fram till hyllan, slänger ett öga på den och tar en film på måfå som han kommer tillbaka med. "Är den här från 11 år?" säger pojken, "Javisst", säger jag (något förbryllad). "Den tar jag!" säger pojken. Filmen är Veronicas dubbelliv av Kieslowski (ni vet han med röda, blå osv filmen). Efter lite råd från mig slutar det hela med att pojken lånar Veronicas dubbelliv och Guldkompassen. Hmmmmmmm....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0