Moe who? - Zart.

Spenderar kvällen med att baka muffins till jobbet och lyssna på opera, Mozarts Enleveringen ur Seraljen. Det kanske är lite otippat, men jag har gillat opera sen jag var 7-8 år gammal, främst då Mozart-operor. På den tiden (runt 1990) brukade de visa Mozart-operor från Drottningholmsteatern på SVT, vi hade en massa på video så en del har jag sett typ 2000 gånger. Såhär i efterhand kanske det är lite udda med en nioårig unge som bygger LEGO med Cosi fan tutte på tv i bakgrunden. Ehm, i alla fall.

Den andra batchen muffins är i ugnen just nu och det luktar lite för gott för att vara bra. Det värsta är att jag inte ens kan provsmaka för då räcker de inte till jobbet. Merde! Men på plus-sidan: Simon kommer hem om cirkus tre timmar!

Simon plus chokladmuffin. What's not to love?


P.S. Den som tar filmcitatet från rubriken på det här inlägget utan att googla är min sanna själsfrände. Eller en galen 90-talsnörd. Ledtråd: Arnold + Min tjej 2.


Kommentarer
Postat av: Revolvermannen

Citatet kommer ifrån "The last action hero", även känd under den svenska titeln "den sista actionhjälten". Såg faktiskt om den i höstas en morgon (kabel-tv-tablåerna är skumma ibland), efter ett nattpass. Den är rätt underskattad,den filmen, ironsikt intertextuell långt innan Tarantinos fantasi tog slut och han kvävdes på sina egna, "smarta" hintar/vinkningar/blinkningar/parodier/hyllningar till andra filmer och genreklyschor i exempelvis Kill Bill.



Ledmotivet är gjort av AC/DC, och i videon till låten ("big gun") förvandlas Arnold Schwarzenegger till Angus Young under en konsert i en lagerliknande lokal, komplett med skoluniform och allt.



Och appropå opera och film - tydligen saknar "Gudfadern" en klassisk treaktsstruktur. Istället är filmen (osäker på vilken del, eller om det gäller hela trilogin) byggd som en italiensk opera, med fyra akter. Fråga mig inte om källa, dock, läste det bara i någon artikel på nätet någonstans.

2010-02-03 @ 01:05:16
URL: http://nomaps.wordpress.com
Postat av: Revolvermannen

http://www.youtube.com/watch?v=U2KM-_zpCno



Psykedelian börjar vid 02:21

2010-02-03 @ 01:10:29
URL: http://nomaps.wordpress.com
Postat av: Simon

Snacka om att du kära Revolverman borde kallas wikipedia från och med nu. :)

2010-02-03 @ 04:22:08
Postat av: Amelie

HAHAHA Love du är min idol från och med nu!

2010-02-03 @ 19:53:40
URL: http://monamelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0