Max Manus


Vi har precis sett Max Manus, som är en film om den norska motståndsrörelsen under Andra världskriget. Verkligen bra och sjukt snygg film! För att inte snacka om spännande, jag satt med händerna framför ögonen minst fem gånger och hojtade "Men nej jag kan inte kolla, dom kommer att bli skjutna ju!". Ja jäklar vilken film! Bara de 30 första sekunderna av filmen var så detaljerade och välgjorda att de tog andan ur mig.

Som ni vet så är jag en sucker för filmer om Andra världskriget, men det är extra kul med nordiska filmer. Det här är dessutom den andra nordiska motståndsrörelsefilmen vi har sett i år, den första var danska Flamman & Citronen som vi såg i våras (?). Den var också väldigt välgjord, välspelad och snygg, däremot kanske lite väl mörk. Men båda är definitivt sevärda.

Det enda jag kan tycka när jag ser den här typen av filmer är whyohwhy görs inte såna här filmer i Sverige? Vackra, seriösa filmer om riktiga saker med riktiga karaktärer som inte är klyschor? Som jag sa till Simon innan ang. svensk film: "Ja men den där Kautokeino var ju bra! Fast just det, det var ju en norsk film..."


Åhhh bara trailern ger mig chills! Se den, se den, se den! Både Max Manus och Flamman & Citronen finns för övrigt att hyra. Barasattnivet.

Kommentarer
Postat av: Simon

En riktigt bra film! Håller med om att den är snygg.

Skulle vara grymt att jobba med en sån film.

2009-11-23 @ 19:19:35
URL: http://www.simonkolle.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0